Nieuws uit de rechtspraak

Landelijke actualiteiten

  • Wed, 24 Apr 2024 23:00:00 +0000: Digitaal procederen in kort geding handel en familie vanaf 6 mei mogelijk - Alle landelijke actualiteiten

    Advocaten kunnen vanaf 6 mei op een eenvoudige manier digitaal procederen in kort gedingen handel en familie bij alle rechtbanken. Digitaal procederen is snel, laagdrempelig, overzichtelijk en kost minder papier. Het nazenden van stukken is met het gebruik van het webportaal ‘Mijn Rechtspraak’ niet langer nodig. Advocaten hebben altijd een actueel overzicht van ingediende zaken en het bijbehorende berichtenverkeer in een digitaal zaakdossier. 

    Wilt u weten hoe het digitaal indienen van een kort geding er voor u als advocaat uitziet? Of hoe u zich als gedaagde partij digitaal kunt melden in een lopende zaak? Hieronder staan de stappen van - en de aandachtspunten bij het digitaal procederen, beschreven. 

    Hoe start ik als advocaat digitaal een kort geding via Mijn Rechtspraak?

    Stap 1: Vul het digitale aanvraagformulier kort geding in en sla het bestand op in pdf/a-formaat.
    Stap 2: Log in met uw Advocatenpas- of app in ‘Mijn Rechtspraak’.
    Stap 3: Na het inloggen kiest u voor 'nieuwe zaak indienen'.

    • Vul de gevraagde gegevens in. 
    • Upload de pdf van de aanvraag kort geding en voeg de concept-dagvaarding en eventuele andere bijlagen toe.
    • Klik op de knop versturen om uw aanvraag en de bijlagen in te dienen.

    Als gedaagde partij in een kort geding is het ook mogelijk om digitaal te procederen en stukken in te dienen. 

    Stap 1: Log in met uw Advocatenpas- of app in ‘Mijn Rechtspraak’.
    Stap 2: In het startscherm kiest u 'In lopende zaak aanmelden'.

    • Vul de gevraagde gegevens in, zoals uw e-mailadres en het volledige zaaknummer. Het zaaknummer bestaat uit een letter/2 cijfers/6 cijfers. Bijvoorbeeld: C/10/123456.
    • Voeg in ieder geval een bijlage toe met daarin de gegevens van de verwerende partij.
    • U kunt ook een kort bericht opstellen of andere bijlagen toevoegen met daarin uw verweer en eventueel bewijsstukken (documenten).
    • Met de knop ‘Bericht versturen’ meldt u zich aan in de lopende zaak.

    Houdt u rekening met de volgende aandachtspunten, wanneer u digitaal procedeert via ‘Mijn Rechtspraak’: 

    • Start u met uw advocaten-pas het kort geding? Dan bent u de enige die toegang heeft tot het digitaal dossier. U kunt een collega of medewerker machtigen om ook toegang te hebben via de 'Pasbeheer'-pagina van de Nederlandse Orde van Advocaten.
    • Bijlagen en producties uploadt u als afzonderlijke pdf-bestanden in ‘Mijn Rechtspraak’. Dit kunnen alleen pdf/a-bestanden zijn. Een bestand kan tot 25 MB groot zijn.
    • Na het digitaal indienen van een processtuk of bericht, zendt u een afschrift hiervan direct aan de wederpartij en eventuele overige partijen.
    • Een digitaal ingediend processtuk of bericht komt eerst terecht in de zogeheten Digitale Postkamer van de rechtbank. Pas nadat de griffie het heeft verwerkt, komt het processtuk of bericht in het digitale dossier en is het toegankelijk voor de kortgedingrechter en alle partijen die digitaal procederen.  
    • Audio- en videobestanden verstuurt u via Veilig Mailen. In ‘Mijn Rechtspraak’ uploadt u dan een bericht waarmee u de rechtbank dat laat weten.

    Wilt u meer weten over digitaal procederen? Bekijk alvast de veelgestelde vragen over digitaal procederen bij de Rechtspraak. Meer informatie over het indienen van een kort geding voor handel- en familiezaken vindt u op rechtspraak.nl/kg-handel-familie

    Digitale Toegang

    Digitale toegang is onderdeel van digitalisering binnen de Rechtspraak. De Rechtspraak realiseert de komende jaren eenvoudige digitale toegang voor alle rechtzoekenden en hun procesvertegenwoordigers in de rechtsgebieden civiel recht en bestuursrecht. Digitaal procederen is vooralsnog vrijwillig, maar wordt op enig moment verplicht voor juridische professionals.

NL